Tuesday, July 23, 2019

10 sebab utama kenapa seorang wanita perlu baca dan perlu ada medical card di samping mereka


Kenapa kita perlu ada medical card sendiri?

Banyak sebabnya.. ini adalah contoh senario biasa saya jumpa


1) Syarikat dah sediakan medical card tanpa limit (unlimited)

Ramai terlupa atau tidak sedar, Syarikat tempat kita bekerja walaupun menyediakan medical card, syarikat itu , bukan company kita, 

company boleh ubah polisi / dasar syarikat bila bila masa tanpa persetujuan kita. tiba tiba bila bisness kurang memberangsangkan , mereka juga boleh memberhentikan kita.. seperti menawarkan VSS.. anda rasa selepas di berhentikan kerja adakah medical card syarikat anda masih boleh gunakan?

2) Ataupun kita berhenti dari company tersebut, berpindah ke company baru, dah sertai company baru, barulah tau, rupanya company baru tidak menyediakan kemudahan medical untuk pekerja mereka.

Gaji kita memang tinggi di company baru, tapi tiada kemudahan medical, pening juga kan lagi lagi dah ada pengalaman claim medical.

maka kita pun cubalah apply medical card, pada saat itu usia kita dan 40an ,50an
malangnya

3) Semasa kita  nak apply personal medical card, kita pula dah sakit biasa biasa.. misalnya darah tinggi, kencing manis , asma, slip disc
tak semesti orang tua, orang sekarang muda pun ada je yang dah kena darah tinggi atau kencing manis.

tahukah anda , Syarat utama apply takaful, anda kena SIHAT tahu anda sihat dan TIADA REKOD PERUBATAN jika dah ada rekod di klinik atau pernah warded di sebabkan sakit yang anda rasakan biasa sepereti di atas, proses permohonan akan menjadi lebih lama kerana perlu medical check up , dapatkan report .. oooh adakala,  sakit sedia ada tidak dilindungi. Maksudnya jika anda warded di sebabkan penyakit sedia ada , anda kena bayar sendiri. 

.
Jadi, sebab itu lah kita perlu miliki medical card sekarang, gunakannya ia bila kita kita benar benar memerlukan nanti. 

 Jom saya listkan lagi kenapa kita sebagai seorang wanita perlu ada medical card

SEBELUM MENCECAH USIA 30 TAHUN? .

 Yang pertama

Caruman Rendah Setiap Bulan
Tahukah anda semakin meningkat usia, maka semakin tinggi risiko seseorang untuk mendapat penyakit?
Jadi kalau anda ambil kad perubatan sebelum umur 30 tahun, dapat pelan dengan caruman yang rendah, banyak boleh berjimat dalam jangka masa panjang. . .

 Yang kedua
Lebih Berisiko Kena Penyakit
Wanita lebih cenderung untuk mengahadapi lebih banyak penyakit, termasuklah kanser. Oleh yang demikian, kaum wanita mempunyai risiko lebih besar untuk menghadapi penyakit meskipun ketika di usia muda.
Dengan adanya kad perubatan ini, ia dapat melindungi diri anda daripada kos perubatan yang semakin mahal. . .

  Yang ke 3
Siang Kerja, Balik Kerja Nak Urus Rumah Tangga
Sifat wanita yang sangat gigih bekerja, menjadikan mereka kadang kala lupa untuk memberikan ruang kepada diri sendiri untuk berehat. Siang penat bekerja, malam nak masak lagi, nak jaga anak-anak dan suami lagi.
Gaya hidup moden dengan makanan yang tak sihat, juga membuatkan kaum wanita lebih cenderung untuk jatuh sakit berbanding lelaki.

  Ke empat adalah adakalanya kita

Berhenti Kerja Jaga Keluarga
Kebiasaannya, syarikat tempat anda bekerja akan menyediakan kad perubatan kepada para pekerja. Namun, bagi wanita ia boleh berubah apabila mereka telah dikurniakan cahaya mata. Kemungkinan untuk mereka berhenti kerja dan fokus kepada anak-anak sentiasa ada.
Apa akan berlaku sekiranya anda berhenti kerja? Pastinya kad perubatan anda yang disediakan oleh syarikat juga akan diberhentikan juga. .


  Yang ke 5
Ringankan Beban Suami
Kalau kesian kat suami terpaksa kerja siang, malam dan hujung minggu untuk menyara keluarga, apa salahnya anda ringankan sikit beban suami.
Bukan kita minta untuk sakit, tetapi kalau ditakdirkan ditimpa musibah suatu hari nanti – suami juga yang bertanggungjawab ke atas isteri. .

  Yang ke 6

Nanti Dah Sakit, Takaful Tak Cover
Kalau tunggu lama-lama, sampai dah kena penyakit yang tidak diingini – nanti pihak takaful pula yang tak nak cover. Sebarang keadaan pre-existing tidak akan dilindungi, jadi cepat-cepatlah ambil takaful ni.

sebagai seorang wanita, apabila sudah miliki anak.. perlu juga pertimbangkan medical card untuk anak. kenapa, kerana dengan adannya medical card,

1. Kita sebagai ibu , tidak perlu lagi pening kepala dengan bil hospital. Semua kos bil perubatan, Takaful direct bayar ke hospital tau

eh hospital kerajaan kan ada.. murah je..

betul kita ada banyak hospital kerajaan yang semakin selesa dan sememangnya kepakaran ada di sana.. cuma ..sesiapapun perlu mengakui kita perlukan kesabaran yang tinggi dalam menunggu giliran. adakala 3 jam adakala 6 jam adakala berbulan bulan.

kelebihan kedua apabila mempunyai medical card sendiri kita boleh admitkan anak ke hospital panel yang terdekat dengan rumah dan boleh pilih doktor yang kita selesa #serasi
Senang kita nak berulang alik ke rumah.

paling utama , kita sebagai Ibu-ibu akan lebih selesa ,menjaga anak dalam wad single room/double bedded. 

Aurat kita pun akan lebih terjaga kita pun tidaklah perlu bertudung 48jam, bahkan boleh bawa anak anak yang lain jika kita ada masalah tiada yang menjaga anak anak yang lain.

orang muda cakap ..ala ala boleh berkampung di sana jika perlu..
paling penting waktu melawat yang sangat fleksibel tiada waktu melawat lah senang cerita.



Selain itu juga, bagi Ibu-ibu kena ambil unpaid leave/emergency leave untuk jaga anak kat hospital tahukan anda, tdengan adanya personal medical , kita boleh claim elaun harian hospital sehari minimum RM100. 

10 hari anak warded dapat Rm 1,000 dah. Ape adahal dengan unpaid leave, anak lebih utama betul tak?
Ha, anak dah ada medical card ke belum ?
Nak selesa macam no 1 - 4, kena lah invest sikit untuk anak. 😀
Betul ke BETUL..



eh dah ada medical untuk diri kita dan anak.. kenapa pula saya perlu memaksa suami saya mengambil medical card untuk dirinya???




No comments:

Post a Comment

Cara cara menjadi ejen Takaful

Tips and trick Takaful  EJEN TAKAFUL #ejentakaful #TBE #tips  . .Salah satu kerjaya yang mula mendapat permintaan dari orang ramai adalah ej...